El dia 11 es votava al Congrés dels Diputats de Madrid la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) que proposava que les emissions de TV3 i C9 es pogueren vore lliurement i amb reciprocitat tant a Catalunya com al País Valencia.

Les conseqüències del vot negatiu del Partit Popular, amb majoria absoluta Congrés, i d’UPyD tenen tres vessants.

Per un costat, ha quedat en res el clam de 651.000 persones -151.000 més de les necessàries legalment- que han avalat amb la seua signatura la proposta. És tan complicat arribar a les 500.000 signatures necessàries per a encetar el tràmit que el Parlament espanyol només n’ha tramitat deu. No atendre una petició tan amplament avalada -en un estat democràtic en què existeixen escassos mecanismes de participació ciutadana- és un atemptat contra la representativitat i la democràcia.

L’altra és que, amb esta decisió, s’impedeix als ciutadans i ciutadanes triar lliurement el mitjà de comunicació pel qual volen ser informats. Podem vore la televisió de Castella la Manxa però no tenim dret a vore TV3? L’excusa del govern central és la necessitat d’infraestructures per emetre el senyal. No saben que eixes infraestructures ja existeixen perquè les van pagar voluntàriament molts valencianes i valencianes?

Per últim, s’impedeix que els ciutadans i ciutadanes visquem amb normalitat la nostra llengua, ignorant i menyspreant la realitat lingüística i vulnerant les recomanacions de la Carta Europea de les Llengües Regionals.

El Col·lectiu del BLOC-Compromís d’Altea –que va recollir signatures per a la ILP i ha presentat, a través dels seus regidors i regidores, diferents mocions en este mateix sentit- lamenta profundament la decisió del Partit Popular a Madrid, que contrasta amb les manifestacions del propi President de la Generalitat que fa uns anys sí que defensava la reciprocitat.